Är du systematisk när du planerar?

Det slog mig för ett par år sedan att vi lärare planerar oerhört olika. Några utgår från läromedlets struktur, andra utgår ifrån läroplanens struktur. Några börjar med att kolla i det centrala innehållet, andra börjar med kunskapskraven. Några planerar in många bedömningsmoment, andra glömmer att planera in bedömningsmoment. Många utgår från själva lärande aktiviteten; hur kan undervisningen bli så lustfylld och individanpassad som möjligt? Och min erfarenhet är att vi då lätt står med skägget i brevlådan när det är dags att göra någon typ av dokumenterad och kvalitétssäkrad bedömning.

Jag kan inte säga att mitt sätt är rätt sätt, vi är alla olika och kanske fungerar ditt sätt perfekt för dig. Men jag vill våga påstå att det är svårt att planera en kvalitativ, kvalitétssäkrad undervisning som låter oss utföra alla delar i vårt uppdrag om vi inte bär med oss en planeringsstruktur med väsentliga frågor vi inte får missa att ställa oss.

För mig handlar det bland annat om att vi alltid ska utgå från läroplanen – inte läromedlet. Vi bör alltid starta med frågan ”Hur ska detta bedömas” och följa upp med frågan ”Hur varierar jag undervisningen så att alla elever får olika möjligheter att befästa kunskapen oavsett vilken inlärningstyp de är?”. Andra viktiga saker att fundera över vid planeringen är ”Vilka förkunskaper krävs?”, ”Vilka förkunskaper har eleverna?” och ”Finns elevinflytande med som ett täcke i planeringen?”.

Detta och mycket mer anser jag att jag behöver ha med mig för att skapa bra undervisning. Och för att komma ihåg allt det har jag skapat en stödstruktur för planering till mig själv, som jag alltid använder när jag får chans att skapa dessa större planeringar. För mig är det uppenbart vilken kvalitétsskillnad det blir på min undervisning de gånger jag fått chans att avsätta tid till att planera med hjälp av denna struktur, till skillnad från när jag inte haft den möjligheten.

Jag vill dela med mig av denna stödstruktur till er alla, med förhoppningen att det ska hjälpa fler än mig. Men också med förhoppningen om att du ser saker jag inte tänkt på, saker där jag kanske tänkt tokigt eller liknande och vill komma med förslag på förbättring. Få saker slår en välplanerad undervisning, därför ber jag dig om hjälp med att skapa en god förutsättning för att göra goda planeringar.

Här finns stödstrukter för planering (med kunskapskrav och centralt innehåll för 1-3 samt med stöd av The Big Five-förmågorna). Du kan kommentera i detta inlägg eller direkt i dokumentet.

Tack för din hjälp!

 

IMG_6874

 

 

 

 

 

 

(Stödstrukturen är nyligen uppdaterad med tankar ifrån dessa två inlägg: The Washington Post och JLSkolutveckling)

Annonser

One comment on “Är du systematisk när du planerar?

  1. Ping: ASK-modellen – dimensioner för god undervisning | Fröken Ann

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s