Bedömning

TheBig5Djuren

2011 kom alla pedagogers Nya Testamente – Lgr 11. Nu pratar vi inte längre om mål, utan kunskapskrav. Och vi pratar inte längre om strävansmål, utan förmågor. Även om förmågorna i 2011 års läroplan är betydligt färre än målen i Lpo 94 så är de många och 10.000 kronors frågan är som vanligt ”Hur gör vi detta hanterligt för eleverna?”.

I november 2011 publicerade Göran Svanelid, läraren, läromedelsförfattaren och universitetslektorn som suttit med i processen som föregått färdigställandet av Lgr11, en artikel i facktidningen Pedagogiska Magasinet. Och budskapet startade något av en jordbävningseffekt bland lärare runt om i landet. I artikeln beskriver Svanelid hur han analyserat Lgr 11 och hittat fem stora färmågor, fem återkommande förmågor, som är de vanligaste återkommande förmågorna i Lgr 11. Fem förmågor som mer kommit att bli kända som The Big Five (TBF eller TB5). Förmågorna beskrivs kort nedan.

analysformagaPlanschV3 begreppsligformagaPlanschV3 kommunikativPlanschV3 MetakognitivPlanschV3 procedurformagaPlanschV3

Jag har, liksom många andra lärare, valt att viga min tro till Svanelids tolkning av vårt ”Nya Testamente” med förhoppning om att dessa skall göra min undervisning mer transparent för eleverna i klassrummet. Hela min utgångspunkt är att eleverna, från årskurs 1, skall veta vad det är som förväntas av dem. Genom att veta vad som förväntas av dem blir lärandet enklare.

TB5 är mitt klassrums röda tråd. Det finns med i elevernas IUP:er, vi utvärderar med hjälp av dessa fem stora förmågor och de finns hela tiden med oss i klassrummet – tillsammans med varje ämnes kunskapskrav. Eleverna skall veta var de förväntas nå, var de befinner sig i förhållande till slutstationen och hur de kan göra för att ta sig dit. I detta ingår att vara aktiv kunskapsskapare i skolan – att fundera över vad det är man tränar på, hur man tränar på det för att sedan veta vad man lärt sig idag och hur man lärt sig det när man lämnar klassrummet. Kunskapen får inte vara knuten till klassrummet, det måste vara levande hela tiden, överallt. Kunskap är det vi skall bära med oss var vi än går, det är inte tungt att bära!

Nedan hittar du länkar till bland annat exempel-iup och artikler om TB5 med mer, så att du som vill kan få veta mer om vad ditt barn gör i skolan. Vill du fråga mig något kan du mejla på frokenann (@) gmail . com, skriva en kommentar här eller besöka någon av mina andra sidor (twitter, facebook, min blogg).

Håll till godo så länge!

SignFrokenAnn

Lägg krutet på The Big Five – Svanelids artikel nr. 1 i Pedagogiska Magasinet

Jakten på The Big Five går vidare – Svanelids artikel nr. 2 i Pedagogiska Magasinet

Inspelad föreläsning av Göran Svanelid, november 2012

Bedömning för lärande – en sida om formativ bedömning och tillhörande FB-grupp

Annonser

2 comments on “Bedömning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s