Sommarbrev till klassen

Innan jag gick på semester skickade jag ut ett mejl till elever och föräldrar i min blivande klass. Nu är det snart dags att mötas – som jag har längtat. En och en halv vecka kvar. Tills vi ses lägger jag ut delar av brevet här:

Kära elever och föräldrar i blivande 1B
Här kommer ett litet brev från framtiden.

Jag har fått ynnesten att bli klasslärare i 1B och jag ser verkligen fram emot att få arbeta tillsammans med er.

Kort om mig:
Ann Hultman Jakobsson heter jag. Jag klev för första gången innanför Edboskolans dörrar hösten 2007. Då var jag journalist, ganska nyinflyttad till Stockholm, och på jakt efter något nytt. Idag är jag legitimerad lärare i åk 1-6 och ämnena matte, svenska, no, so, engelska och jag har varit på skolan i sju år, där jag har arbetat med lågstadiet, mellanstadiet, Förberedelseklass samt som IKT- pedagog (arbete med att förankra digital undervisning på skolan).

Precis som ni i sommar doppat tårna i vattnet innan ni slänger er i, ska vi också ta oss an ettan till hösten. Vi ska ge oss tid att lära känna varandra (även om ni känner varandra så är jag ny för er och ni för mig), att fundera över varför vi går i skolan och vad skolan kommer att handla om. Hur skapar vi en bra miljö tillsammans, där vi alla känner oss trygga, mår bra, lär oss bra och en plats som vi längtar till? Vad har vi för förväntningar på varandra? På skolan? Vad har vi för önskningar, drömmar och förhoppningar? Allt det här och lite till hoppas jag att vi ska få ta reda på om varandra.

Vi kommer också att arbeta med iPads i klassen. I våras körde vi igång med en satsning på skolan, som är en satsning som bestämts på kommunnivå, där vi började utrusta klasser med så kallat 1:1. Och till hösten kommer även vår klass att få 1:1. Vilken tur vi har! Med digital teknik kommer vi att kunna fördjupa lärprocessen och ge oss ut i världen med nyfikna ögon, för att lära oss på ett sätt som inte var möjligt innan.

Men nu ska vi ha lov och semester! Nu ska vi skapa härliga sommarminnen, bli blå på knäna, bli blå om läpparna och prickig i ansiktet. Skapar du något speciellt sommarminne som du vill berätta om till hösten? Ta med dig en sak, ett foto, en pryl, en snäcka, ett vykort, ett minne till klassen, så ska vi göra något roligt med det! 🙂

Gör nu en fantastisk sommar. Ät mycket glass, bada och njut av både regn och solsken.

Vi ses i höst.
Med vänlig hälsning,
Fröken Ann

P.s.

Om du är lite nyfiken på några av sakerna vi kommer att arbeta med i höst kan du kika in på http://www.frökenann.se.
Må så gott!

Annonser

iTunes U, iBook och mycket mer

Idag har jag varit på iTunes U Bootcamp som anordnats av Apple. Det var andra tillfället och jag fick många goda tips och tricks som jag tänkte att jag skulle dela med mig av.

iTunes U är ett sätt att bygga kurser för eleverna. I iTunes U course manager på webben kan du lägga in allt material och alla instruktioner för en kurs, på både Mac och PC, och via appen iTunes U kan eleverna själva sedan följa kursen i sina iPads.

iBook är ett helt fantastiskt verktyg där du kan skapa egna interaktiva böcker. Böckerna kan innehålla allt möjligt; bildgallerier, filmer, texter, ljudfiler, frågeformulär, 3D bilder och mycket mer. Ett sätt att skapa helt egna, anpassade läromedel, som är både roliga att använda och ger fler möjligheter att ta till sig materialet än en vanlig tryckt bok.

Det första jag vill tipsa om är iSkolor. iSkolor är en ideell organisation som skapats på initiativ av Johan Andersson, utvecklingschef, och Bo Östenius, rektor, på Bällstabergsskolan i Vallentuna. Idén är att skapa jämlikhet och god kvalié på undervisningen över hela landet genom att tillsammans bygga upp en bank av iTunes U -kurser av lärare över hela landet. Lite slarvigt skulle jag kunna jämföra iSkolor med lektion.se, men med filtrering för att borga för kvalité och istället för enstaka övningar så får du tillgång till hela kurser. Lärare som har samma idéer kommer också att kunna samskapa kurser, istället för att det ska ligga flera olika kurser av samma sort. Ju fler skolor vi blir som går med, desto bättre effekt kommer vi att få och desto bättre kvalité kan vi alla nå tillsammans. Har ni 1:1  med iPads i undervisningen? Hoppa på tåget ni med! Ni kan läsa mer och anmäla er på iskolor.org.

För att skapa bra widgets till iBooks har jag fått några olika tips, två kostnadsfria och en där ni kan köpa en skollicens för en mindre kostnad per år. Bookry.com har jag själv använt för att skapa embed code för youtube-filmer som är anpassade till iBooks. Kostnadsfri och bra då den sparar alla dina widgets i en liten bokylla, ifall du skulle bli av med dem. Det finns en massa andra varianter av widgets att skapa här med.

Tips från proffsen på BootCampen var kostnadsfria learningapps.org, där du bland annat kan skapa widgets med frågeformulär samt Book Widgets, där du kan köpa en singel techer license för 49 dollar per år eller ansöka om skollicens. Jag har inte hunnit testa men det verkar lite enklare att skapa widgets med youtube-filmer för iBooks här jämfört med Bookry (ovan).

För att hitta youtube-filmer under creative commons licenser går du in på search.creativecommons.org och söker där.

Tips från mig, om du hittar youtube-filmer du får ladda ner, är att ladda ner gratisprogrammet ClipGrab. Mycket smidigt där du bara behöver klistra in filmens länk i programmet och klicka ladda ner för att få filmen till din dator.

MathBrush_för_iPhone__iPod_touch_och_iPad_från_App_Store_i_iTunes För matematiker fick vi tips om appen MathBrush. Här kan du  skriva ekvationer och få ut MathMl– och Latexkod för ekvationerna. På så  sätt kan du snyggt få in ekvationer i textflöden. Om du ska göra det i din  iBook får du mejla koden till dig själv, vilket du gör i appen. I iBook author  klickar du på infoga > ekvation och klistrar in koden.
Appen är gratis att ladda ner men för att dela koden behöver du köpa  premiumvarianten. Det gör du inne i appen för sju kronor.

Smidigaste sättet att infoga ordlista i din iBook blev också ny kunskap för mig idag. Under Visa, klicka på Ordlistans verktygsfält. Då kommer en ny list upp under formateringslisten i verktygsfältet. När du står mitt i ordet du vill fånga till ordlistan klickar du på ‘Lägg till ny term’. Ordet markeras med fet stil och läggs automatisk till i bokens ordlista. Nu är det bara att gå in och skriva definitionen och kanske infoga en bild om möjligt.

Nearpod_för_iPhone__iPod_touch_och_iPad_från_App_Store_i_iTunesVi fick också tips om appen Nearpod. Utan att jag satt mig in i denna så  mycket måste jag säga att det låter häftigt. Här ska du kunna skapa presentationer  som genom att eleverna är uppkopplade till din presentation kan mäta deras  aktivitet under din presentation. (Länk till app.)

Andra appar vi som ofta rekommenderas är:

Showbie_-_Collect__review___annotate_student_work_för_iPhone__iPod_touch_och_iPad_från_App_Store_i_iTunes Showbie
Här kan du skapa ‘rum’ till dina elever för inlämning av uppgifter. Bra sätt att  samla och enkelt att använda. Du delar ut rumskoden till eleverna så att de kan bli  medlemmar i rummet. Sedan är det bara att köra.

Educreations_Interactive_Whiteboard_för_iPhone__iPod_touch_och_iPad_från_App_Store_i_iTunes ShowMe_Interactive_Whiteboard_för_iPhone__iPod_touch_och_iPad_från_App_Store_i_iTunesEducreations och Showme
Filmar din skärm och tar upp ljud. Bra för genomgångar och till  elever som kan filma sin process när de exempelvis räknar ett  mattetal eller liknande.

Explain_Everything_™_för_iPhone__iPod_touch_och_iPad_från_App_Store_i_iTunes Explain Everything
Bra app för flipp-filmer.

Evernote_för_iPhone__iPod_touch_och_iPad_från_App_Store_i_iTunes Evernote
Här kan du skriva text och läsa in den så att det finns ljudstöd till texten. Bra till  exempel om du ska skapa iTunes U -kurser och vill ge instruktioner till en uppgift  eller ett spel.

Skitch_för_iPhone__iPod_touch_och_iPad_från_App_Store_i_iTunes Skitch
Här kan du rita pilar och annat på foton.
 Skitch och Evernote är värdefulla verktyg även i datorn för mig. Jag använder Skitch  så gott som varje dag.

Det var allt för denna gång. Hoppas vi ses och får chans att samskapa kurser under iSkolor!

20130810-164047.jpg

Fröken Anns tipspromenad 1, 2014

Storyboard That – ett sätt att skapa seriestrippar på nätet. Här kan barnen själva göra ex. Concept Cartoons eller berätta berättelser.

Har du missat Historiepratarna – podcasten av och för elever om historia? Då är det dags att kika in på den nu! (Skapas av högstadieelever.)

Tommy Lucassi beskriver på Pedagog Stockholm hur han tränar kamratbedömning med sina elever. Hämta inspiration och kom igång på riktigt med kamratbedömning!

Jobbar du med läsförståelse och reciprok modell? Kika på dessa boksamtalsfilmer och få tips på hur man kan göra. Kika även runt på bloggen, det finns många goda tips och idéer.

 

Lite mer barnboksvecka

Spännande saker skedde under och inför barnboksveckan på Edboskolan.
3:orna integrerade bild och svenska på ett förbluffande bra sätt när de målade Astrid Lindgren porträtt a’la Andy Worhol.

Ettorna visade upp hur många böcker de gjort med fin utställning av pappersbokryggar på enkla papperstavellister. Det lyser av läslust i korridorerna.

20131125-230208.jpg

20131125-230230.jpg

20131125-230250.jpg

20131125-230304.jpg

Barnboksveckans klimax

I dag är det nationella läsdagen, barnboksveckans klimax. På Edbo är det full schemabrytande rullning. En del får läsa folksagor på iPads, andra får möta fina barnboksfigurer. Så klart från Astrid Lindgrens berättelser för att hylla henne på födelsedagen. 106 år gammal skulle hon blivit.

Bokbytartorg har vi oxå 😀

Vad gör ni på läsdagen?

20131114-115732.jpg

Den siste appagogen

Vad är en IKT-pedagog egentligen?
Det har varit ett hett ämne i de diskussioner jag deltagit i på de två senaste pedagogiska pubarna i Stockholm.

Ibland är det lättare att definiera något om man definierar motsatsen. Är motsatsen till en IKT-pedagog en papper- och penna-pedagog?

Ja, till viss del skulle jag vilja hävda det. Inte motsatsen som i ”antingen eller” men kanske i den benämningen att om man inte börjat integrera IKT i undervisningen så är chansen stor att man mest använder verktygen papper och penna fortfarande.

Vad står IKT-pedagogik för då? Tja, förkortningen står för Informations- och KommunikationsTeknologi. (I:et står alltså INTE för iPad!) Och för min del så är min specialité varken I:et eller T:et, snarare K:et. Jag är rätt haj på sociala medier, eftersom att jag använder sociala medier mycket för alla aspekter av mitt liv. As simple as that!

En tendens jag märker sedan jag börjat arbeta som IKT-pedagog i höst, är att jag tenderar att bli sedd på som en ”app-pedagog”. Människor i min omgivning tror att jag är expert på appar. Och för mig verkar det oerhört märkligt. Varför ska jag förklara nu.

När jag vet vad jag ska göra, då kan jag börja söka verktygen för mitt mål. Om jag först dyker ner i verktygslådan och plockar upp en hammare och sedan går runt för att se vad som behöver göras – då är risken stor att jag står och skruvar med en hammare. Och det är ju knappast varken önskvärt eller effektivt.

Om jag vill att mina elever ska lära träna på att formulera sig muntligt i argumentationer, då kan jag inte börja med att ge dem en penna och ett papper. Då är det förmodligen ett helt annat verktyg jag vill åt! Och på samma sätt fungerar de med IKT-verktygen!

Så när någon säger till mig att de vill få iPads till eleverna i klassen är min första fråga; Vad ska du ha dem till? Standardsvaret är då; Jag tänkte du kunde tipsa mig om appar jag kan använda. Varpå jag kontrar med frågan; Vad är det du vill göra? Och om det inte blir helt tyst och konversationen slutar där så brukar det nu låta så här; Jag kan ju inte detta så bra så jag tänkte att du kan visa mig vilka appar som är bra att använda.

Jag menar nu inte att slå ner på de som säger så här – jag tycker till och med att dessa frågor och svar mer eller mindre är naturliga för hur vi människor fungerar. Problemet jag ser är istället att vi faller i fällan allt för ofta, både vi IKT/IT-pedagoger och skolledare. Och så står vi där med massor av IT/IKT-pedagoger i svenska skolor som snarare skulle kunna titulera sig appagoger istället! Vi tappar så bort oss i denna irrgång och när frågan så sår för dörren; Vad gör en IT/IKT-pedagog egentligen?, då har vi inget svar på den frågan.

För mig är en IT/IKT-pedagogs främsta uppgift att arbeta bort sin egen betydelse! Jag ska med andra ord göra mig själv arbetslös, först då har jag lyckats! Det är inte acceptabelt att inte integrera modern teknik i undervisningen idag. Det vore som att vi skulle sluta läsa böcker eller skriva med papper och penna. Att kunna använda IKT-verktygen är ett måste i dagens samhälle och därför måste skolan se till att vi skapar arbetsprocesser där eleverna utvecklar dessa kunskaper. IKT är alltså inget eget ämne, det är verktyg som används i det dagliga livet, integrerat med allt annat vi gör, och som lärs in via arbetsprocessen.

Det är skrämmande att det är okej att säga saker som; Jag är inte intresserad av IKT och Jag är inte så bra på det här, som lärare i dagens skola. Ingen kommer att acceptera att jag, som No-lärare, säger; ”Jag är inte så intresserad av Kemi, jag kan det inte så bra.”. Varför är det accepterat när det kommer till lärare?
Åter igen vill jag poängtera att jag inte vill lägga eller lägger skuld på enskilda individer och lärare här! För se på vilket företag som helst, när ny teknik kommer låter de sin personal få fortbildning på detta. Och TID till fortbildning! Men, jag vill också poängtera, att argument som ”Jag har ingen lust”, ”Jag gillar inte” o.s.v. fungerar inte. För då gör vi inte vårt jobb!

”Det är så lätt för dig Ann för du är ju intresserad av datorer och sådant där.” brukar det låta. Jag kan tala om för er att jag är inte ett dugg intresserad av teknik! Jag tycker faktiskt att det rent tekniska är riktigt ointressant! Däremot är jag intresserad av vad tekniken kan göra för mig, hur jag kan använda tekniken för att underlätta min vardag och fylla mina syften. Det borde vi alla vara intresserade av. Och om alla vi vuxna bar den nyfikenheten gentemot den ”nya” tekniken, så kanske vi skulle sluta säga saker som ”Tevespel är inte bra för dig.” till våra barn. Då kanske vi skulle intressera oss mer för vad de egentligen gör när de spelar tevespel och fråga oss vad de får ut av det som gör att de blir så uppslukade och intresserade av att göra det. För tänk om vi skulle kunna lära oss något av teknikens sätt att motivera våra barn! (Ärligt talat, när sa du senast åt ditt barn att sluta leka så mycket? Är det inte just leka de gör när de spelar sina tevespel?!)

Och då är vi tillbaka till den springande punkten; Vad är det vi vill uppnå med användandet av IKT-verktygen?

Om jag vill att mina elever ska använda till exempel iPads i undervisningen, då behöver jag först definiera för mig själv Varför jag vill det. Vad vill jag att iPadsen ska bidra med? Hur integrerar jag målen i ämnet/ämnena med målen för användningen av iPads? Vilka didaktiska fördelar ser jag med iPads-användningen? Är det presentationsformerna som är målet för iPadsanvändningen, så att eleverna lätt kan åskådliggöra och presentera samt sprida sina verk? Är det processen med formativ bedömning som kan underlättas med hjälp av iPads, då eleverna ska ge feedback på varandras texter? Är det synliggörandet av arbetsprocessen och de metakognitiva förmågorna jag önskar att tekniken skall underlätta med? Vad är mitt mål? Vad vill jag att eleverna ska lära sig genom att använda iPads?

Och en sista reflektion; Eftersom det står i läroplanen att eleverna skall bekanta sig med tekniken och kunna behärska den så är det ofta som målet med teknikanvändningen i undervisningen får rättfärdiga sig själva. Det blir liksom själva målet med användningen. Min erfarenhet är dock att detta är ett alldeles för lågt ställt krav för dagens elever. Eleverna kan många gånger mycket mer om verktygen än vi vuxna kan. Och med så låga krav blir det lätt ostimulerande för eleverna och det är risk att de börjar utforska andra saker på ex. iPaden än det som var tänkt (så klart intressant i sig men tyvärr blir det då ofta en kamp mellan lärare och elev som handlar om de planerade kunskapsmålen). Därför är det viktigt att även här precisera vad vi menar. IKT-teknik är ett smalt begrepp på verktyg med stor spännvidd så det gäller att definiera vad mer exakt vi vill att eleverna skall lära sig mer om. Utvärdera vad eleverna kan för att ta reda på vad de behöver utmanas mer i. Fråga dem vad de skulle vilja lära sig mer om. Finns det någon del av informations- och kommunikationstekniken som de ej är bekanta med än? Och kan detta integreras med övriga kunskapskrav i ämnet/ämnen?

En IKT-pedagog för mig är en person som handleder lärare och elever, utifrån deras visioner, om hur IKT-verktygen kan möjliggöra och underlätta. Det kan handla om att tipsa om en app som är bra för träning av multiplikationstabellen, om eleven och/eller läraren efterfrågar just en app där man kan träna multiplikationstabellen. Det kan också vara så att en IKT-pedagog säger; ”Det behöver du varken en iPad eller en dator till! Det blir mycket smidigare om du gör så här!”.

Självklart måste en IKT-pedagog kunna presentera olika möjligheter med IKT-verktygen, om hen möter någon som inte har en aning om vad en iPad, dator och internet är. Men i grunden gäller det att hitta sitt eget syfte. För de allra flesta aktiviteter som IKT-verktygen möjliggjort för oss kunde vi göra redan innan. Det är bara det att vi nu kan göra dem på lite andra sätt. Bortom tid och rum. Och utan papper och penna.

Vad är din vision?

20131002-132627.jpg

Rastverksamhet Kick-Off 14/8 -13

Idag fick jag möjlighet att försöka inspirera arbetslag F-3 på skolan för att kicka igång vår nya rastverksamhet. Vi har omorganiserat oss på skolan med den ledande tanken att rätt person ska vara på rätt plats. Hela tanken rastVAKT tas bort och lärarna kommer att resursa och samverka mer i varandras klasser inom laget medan fritidspersonalen kommer att arbeta med lärande på rasten. Vi stärker lekens betydelse och skapar tryggare miljöer. Vi på lärande hela dagen och tar vara på de olika miljöerna och möjligheter det erbjuder.

Jag är så glad och inspirerad för att vi omorganiserat och skapat möjligheter för detta. Jag ser hur vi bygger en skola för barnen! Riktigt roligt att få gå in i ett lärår med dessa fantastiska möjligheter som ligger för våra fötter. Hoppas ni alla arbetskamrater känner likadant.

Jag vill tacka Olof Jonsson, Hadar Nordin, Åsa Anevik, Micke Andersson och Jessica Sjöblom för all inspiration ni skänker, i dialog, i podcast, i bilder, överallt där ni väljer att dela med er! Olof, dina fina bilder passade utmärkt i min presentation för att visa hur viktig rasten är! Tack!

Här kommer nu lite länkar till saker som nämndes under morgonen.

Olof Jonssons blogg olofjonsson-lekrum.se

Olof Jonssons podcast kan du lyssna på här (från 10minuter.se)

Facebookgruppen Rastaktivisterna

fritidspedagogik.se

lekarkivet.se

Fritidspedagoger på Twitter:

Hadar Nordin @Fritidspedagog
Olof Jonsson på Twitter : @Lekrum

Åsa Anevik @FrokenAsaA

Micke Andersson @lekarkivet

Jessica Sjöblom @jessicasjoblom

Lyssna också på Jessica Sjöbloms 10minuter här.

Nu kör vi!

Lärarnas kick off ht 13

I måndags fick jag chans att hålla en inspirations kick off för skolans personal. Här kommer länkarna till klippen jag visade då:

Film 1 – Digital Natives

Film 2 – Suli Breezy Spoken Word om utbildning och bildning

I tisdags hade vi också en föreläsning med utvecklingsledare Peter Nyberg vid Huddinge kommun. Han gav oss en översikt av aktuell skolforskning just nu. Det som imponerade mig allra mest var Nybergs skickliga balans när han resonerade om forskningsresultat, tolkningen av dem samt användningsområden.

Jag tweetade under föreläsningen, om saker jag tyckte var extra intressant eller anmärkningsvärt. Tweetsen ligger under #edbos.

Nyberg tipsade också om Rektorsakademin.

Må gott!

Google & molnet

Google erbjuder riktigt bra, kostnadsfria arbetsverktyg som är helt nätbaserade. Inlägget skulle kunnat döpas till Google – enkärlekshistoria för det är mycket med hjälp av dessa verktyg jag lyckats dra igång de projekt jag gjort. Utan Google hade jag aldrig klarat min distansutbildning på lärarhögskolan!
Här kommer några saker jag tycker är bra att använda.

1. Google Chrome
Google Chrome är en webbläsare, alltså något du använder istället för till exempel Internet Explorer, Firefox eller Safari. Den är snabb och användarvänlig och funkar på alla plattformar (vad jag vet). Google Chrome har bra fliksystem, där du även i telefonen kan ha oändligt många flikar. Och när du skapar dig en användare och är inloggad på dina olika enheter så finns allt samlat. T.ex. alla dina bokmärken samlas i din Chrome-användare och du kommer åt dem var du än är, på vilken enhet du än använder.
En annan fördel med Chrome är att du kan ha olika användare, alltså olika inloggningar. Jag har till exempel en privat och en jobb. När jag plockar upp min jobbanvändare så kommer flikarna jag vanligtvis använder på jobbet upp. Samma sak med bokmärkena. Och när jag tar upp min privata kommer andra saker upp. Smidigt tycker jag, som gillar att hålla isär saker.
Så alltså; ladda ner, skapa användare och lägg sedan upp dina favoritsidor som flikar så att de sidorna öppnas direkt varje gång du öppnar din webbläsare med din inloggning.

Ladda ner Google Chrome här.
(Om du skapar en användare här gäller samma användare för tjänsterna nedan. DU behöver då alltså inte gå in och skapa nya användare utan kan börja utforska direkt!)

2. Gmail
Personligen älskar jag gmail. Det är snyggt med sin egen personliga domän men jag tycker aldrig att de mejladresserna fungerar lika bra som gmail. Så, skaffa dig en gmail helt enkelt. Använd ditt eget namn, eller så nära ditt eget namn du kommer. Ett annat alternativ är att du använder ett alias som du använder som användarnamn på nätet. Ett alias som identifieras med dig. T.ex. ditt Twitteralias. Mejladresser ska vara lätta att komma ihåg och är en del av ditt personliga varumärke! Det ska se seriöst ut helt enkelt!
Vill du sedan koppla din gmail till din jobbadress så är det inga problem. Det gör du lätt under inställningar. Men tänk på att det kan vara skönt att inte ha jobbmejlen på när man är ledig och då kan alla andra nå dig på din privata gmail istället.

Skapa en gmail här.

3. Google Drive
Nu när du nu har en användare på Google så har du också tillgång till Drive. Drive erbjuder helt webbaserade tjänster som till exempel ordbehandling, kalkylblad, enkäter med mer. Det fina med dessa, jämfört med de du har installerade på din dator, är att de inte tar utrymme på din hårddisk, du kommer åt dina dokument överallt, du kan skapa dokument i realtid med andra och du kan välja att dela dokument med andra lite som du vill med några enkla knapptryckningar.
Låt oss säga att dina elever har en egen Google Drive. De kan påta på med sina texter. Elev 1 vill gärna ha feedback så hen delar sitt dokument med elev 2 och elev 2 får dokumentet direkt i sin Drive och blir varse det eftersom det kommer ett mejl om delningen till dennes gmail. Elev 2 kommentarar, samtidigt som elev 1 är inloggad i dokumentet, och de diskuterar ändringar tillsammans. När elev 1 tycker sig vara färdig med sitt dokument delar denne det med dig och du får det i din Drive. Du skriver kommentarer och skickar skickar ett mejl som berättar att du gett feedback. Så kan ni hålla på så där. Utan ett enda USB-minne eller krångliga nätverksinloggningar från skolan. Var ni än är just då.
Och nästa dag startar du ett drive-dokument som du delar med ditt arbetslag och så samskapar ni planeringen för nästa tema via webben. Utan fysiska möten. Bara så där.

Utforska Drive här.

4. Google+ Hangout
Så nu när jag talat mig varm om att slippa möten så ska det ju ändå sägas att möten kan vara bra. Och då är Hangout fantastiskt. Ring via nätet med eller utan bild, från din telefon, dator eller platta. Slipp tid- och rumshindren och arbeta när det passar er bäst helt enkelt.

Hur du gör för att använda Hangout kan du läsa mer om här.

Ovan är lite tips och idéer – mer en inspiration än en användarguide. För att lära dig verktygen behöver du börja använda dem. Testa dig fram! Våga! Det enda du behöver tänka på är lite netikett – lägg inte ut saker som ingen får se ifall du inte är helt säker på användandet än. Bara ifall. Men börja använda. Det är trots allt ganska sällan våra saker är hemligstämplade! 😉

Och ett sista tips: när man inte vet hur man ska göra är ju Google perfekt! Söker du på ditt problem finns det ofta tusen personer innan dig som har haft samma och massor med vänliga själar som hjälpt till att lösa problemet. Bara att läsa sig till det! Som vilken användarmanual som helt. Oftast enklare bara 😉

Kör hårt!

20130810-164047.jpg

Twitter

För den oinvigde kan det vara svårt att förstå hypen kring Twitter. Denna mikroblogg bygger på att man ingår i ett sammanhang. Det vill säga, du behöver följa människor för att ha något att läsa och du behöver människor som följer dig för att underlätta diskussionerna. Därför behöver du också ganska snabbt hitta människor att börja följa, så fort du startat upp ditt konto.

Basen på Twitter är 140 tecken, @ före alla namn (ex. mitt Twitteralias är @frokenann) och # kallas för hashtag och det används framför olika diskussionsämnen (ex. #skolchatt som pågår varje torsdag). Alla @ är personer du lägger till på en lista och följer. De kommer sedan upp i ditt flöde. # kan du klicka dig in på för att se flödet för just det ämnet. Det finns också DM (DirektMeddelande) för att skicka privata meddelanden till någon. För att kunna skicka ett DM måste denna person följa dig.

Det var Twitter i korthet. Vi du läsa mer så kan du läsa Skolverkets twitterskola.

Här är några tips från mig:

1. När du skaffar ett användarnamn på Twitter, alltså ett @, är det bra om det inte är för långt. 140 tecken kan vara svårt nog att hålla sig till när samtalen tar fart så du vill inte fylla alla tecken med ett alias. Tänk också på att använda ett namn som du kan använda som användarnamn på fler platser – twitternamnet blir lätt ett varumärke.

2. Lägg till en profilbild ganska snabbt, skippa ägghuvudet (Twitterskola defaultbild ser ut som ett ägghuvud). Dels för att det är kul att kunna hitta varandra i eventuella folkvimmel man kan mötas på men också för att Internet är fulla av anonyma troll som inte vill stå för sina åsikter. De har vi fått nog av. Internet är inte ett medie att gömma sig bakom, det är inte i overkligheten, det är högst verkligt. Så ta på dig ditt bästa sociala jag och skaka hand ‘öga mot öga’ 😉

3. Skapa en profil och berätta vem du är. Jag är genuint nyfiken på vem jag pratar med. Många gånger, när jag är ute och letar efter nya att följa, möter jag ägghuvuden och människor som inte har skrivit en profil. Utan profil vet jag ju inte varför jag borde följa just dig! Och ägghuvuden vet du vad jag tycker om redan 😉

4. Till höger, lite längre ner här i min blogg, har jag en länklista. Där har jag bland annat länkat till lite olika twitteralias (@) samt lite olika bra # att följa. Ta en titt och kör igång!

Lycka till!

20130810-154832.jpg