Min vision ht -13

På måndag startar höstterminen 2013 för mig, och det innebär ett helt nytt och spännande uppdrag. Jag har arbetat som klasslärare på lågstadiet men kommer från och med terminsstart att arbeta som IKT-pedagog på 40 procent och i åk fyras lärarlag resterande 60 procent.

IKT-uppdraget är något alldeles nytt för mig och det har varit en blank sida från det att jag fick frågan om tjänsten. Jag har funderat mycket på hur jag skulle vilja att en sådan tjänst ser ut och kommit fram till några saker:

1. Jag vill inte kallas IT-pedagog. Inte för att jag har något emot IT-pedagoger utan snarast för att det allt för ofta kopplas samman med sladdar och hårdvara (trots pedagogepitetet). Egentligen vill jag inte heta IKT-pedagog heller, av samma anledning, men i brist på annat så blir det bäst.

2. Jag tänker mig en tjänst där jag fungerar som en visionär och möjliggörare. En specialpedagog med inriktning mot IKT. Mina kollegor och eleverna på skolan får komma med sina visioner. De får komma och säga ”Det här skulle jag vilja göra!” och så ska jag lösa det. För enligt mig måste visionerna alltid komma först. Verktygen kommer sedan! Jag kommer med lösningar, är med i planeringsprocessen, agerar bollplank, är med i uppstarten, sedan går jag vidare till nästa. Så återkommer jag när det är dags för utvärdering, så klart med ett nyfiket öra under hela processen!

Självklart har jag lite egna visioner och mål i min nya tjänst. Jag tänker först och främst rikta in mig på mina kollegor, hjälpa dem som vill och behöver att hitta verktyg som kan underlätta för dem i deras vardag. Här kommer några försiktiga visioner fram till jullovet:

* 70 procent av alla kollegor ska ha skapat sig ett Twitterkonto innan jul och 50 procent av dem är aktiva deltagare i det kollegiala utbytet som pågår i det vi kallar det utvidgade kollegiet.

* 100 procent av kollegorna använder Google Chrome som standardwebbläsare med egen inloggning och till detta så klart även Google Drive. Agendor för möten samskapas i drive-dokument, protokoll delas via driven och några arbetsmöten har till och med hållits via Google Hangout.

* Minst en klass använder fullt ut Googles tjänster tillsammans. De har en egen gmail, en drive, egen inloggning via Chrome.

* 100 procent av alla klasser har en klassblogg som används både till skolarbeten och arbetet kring dessa samt till kommunikation med hemmen. Eleverna publicerar sina egna arbeten, kommenterar på varandras, skriver sina egna veckobrev och utvärderar sitt skolarbete via bloggen. Föräldrarna är engagerade och deltar i dialogen där, precis som alla andra så klart.

Ja, detta var några små steg som jag hoppas att vi lyckas med innan jullovet. Nu är det bara en sak kvar att säga – kör hårt!

SignFrokenAnn

Webbstjärnan 2014

Den 14:e augusti drar Webbstjärnan 2014 igång.

Skoltävlingen Webbstjärnan är en .SE -satsning som ger lärare och elever möjligheten att få lära sig mer om hur Internet fungerar. Grundskole- och gymnasieelever kan delta och tävla genom att publicera sina arbeten på Internet.

Jag tycker att alla bör delta i den här tävlingen, inte bara för att det är en tävling utan för att det skapar en god möjlighet för alla som deltar att lära sig mer om hur man använder Internet samt ger ett meningsfullt forum att publicera elevernas arbetet och i.

Registrera er så får du en gratis .se adress till er sida. Sedan är det bara att tuta och köra. På Webbstjärnans hemsida finns instruktioner både i text och film för den som vill komma igång.

Lycka till!

SignFrokenAnn