Kunskapskrav i No, åk 1-3
- Du kan ge exempel och beskriva enkla samband i naturen nära dig.
- Du kan berätta hur naturen ändras under olika årstider. Du kan ge exempel på några livscykler hos djur och växter.
- Du kan berätta om några av människans kroppsdelar och sinnen. Du kan ge exempel på saker som påverkar människor.
- Du kan samtala om tyngdkraft, friktion och jämnvikt och jämföra med lekar och rörelser.
- Du kan beskriva vad några olika saker är gjorda av och hur de kan sorteras.
- Du kan samtala om ljud och ljus. Du ger exempel på vad som typiskt för vatten och luft och jämför med vad du själv kan iaktta.
- Du kan samtala om berättelser och konst som handlar om naturen och människan.
- Du kan göra enkla undersökningar och fältstudier om naturen, människan, kraft, rörelse, vatten och luft med hjälp av tydliga instruktioner.
- Du kan se vad som händer i olika årstider. Du vet vad några djur och växter heter och kan sortera dem efter olika kännetecken. Du beskriver enkla näringskedjor.
- Du kan visa och beskriva hur solen, månen och jorden rör sig i förhållande till varandra.
- Du kan sortera några saker efter olika kännetecken. Du separerar lösningar och blandningar på enkla sätt.
- Du kan jämföra dina och andras resultat av undersökningar.
- Du kan visa och berätta om dina undersökningar på olika sätt. Du använder det när du diskuterar.
Ämnesspecifika förmågor
Biologi
Genom undervisningen i ämnet biologi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet,
- genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
- använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.
Fysik
- använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,
- genomföra systematiska undersökningar i fysik, och
- använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
Kemi
- använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle,
- genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
- använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.
Centralt innehåll
I årskurs 1–3
Året runt i naturen
- Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Månens olika faser. Stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året.
- Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
- Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Kropp och hälsa
- Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.
- Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.
- Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
Kraft och rörelse
- Tyngdkraft och friktion som kan observeras vid lek och rörelse, till exempel i gungor och rutschbanor.
- Balans, tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid balansgång och på gungbrädor.
Material och ämnen i vår omgivning
- Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende, magnetism, ledningsförmåga och om de flyter eller sjunker i vatten.
- Människors användning och utveckling av olika material genom historien. Vilka material olika vardagliga föremål är tillverkade av och hur de kan källsorteras.
- Vattnets olika former: fast, flytande och gas. Övergångar mellan formerna: avdunstning, kokning, kondensering, smältning och stelning.
- Luftens grundläggande egenskaper och hur de kan observeras.
- Enkla lösningar och blandningar och hur man kan dela upp dem i deras olika beståndsdelar, till exempel genom avdunstning och filtrering.
Berättelser om natur och naturvetenskap
- Skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan.
- Berättelser om äldre tiders naturvetenskap och om olika kulturers strävan att förstå och förklara fenomen i naturen.
Metoder och arbetssätt
- Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
- Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
- Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer.