* Redovisning av resedagbok

Uppgift 2B

Denna uppgift göra i samtliga årskurser och ska alltid göras vid resa.

Uppgift 2b handlar om att redovisa din resedagbok med hjälp av en digital presentation i form av en film, en Keynote, Powerpoint eller bildspel av liknande slag. Bildspelet/filmen ska innehålla rörliga bilder och/eller stillbilder som du fotograferat under din semester och gärna en voice over där eleven berättar om sin resa. Som stöd används texten som skrivits till resedagboken. Filmen/bildspelet kommer sedan att visas för dina klasskamrater när eleven kommer tillbaka till skolan.

När det är dags att skicka filen hör du av dig till klassläraren. Om filen ej är för stor är det enklast att mejla den. Annars finns lösningar som till exempel Sprend, DropBox och Google Drive. Är du osäker så är det bara att du hör av dig innan.

Nedan följer några exempel på vilken programvara du kan använda när du skapar din film eller ditt bildspel:

* Google presentationer

* Powepoint

* Keynote

* iMovie

* Photostrory

 

Nedan hittar du de kunskapskrav och det centrala innehåll som uppgiften syftar till att nå. Utdrag ur Lgr11 för årskurserna 1-3.

Kunskapskrav i fokus

Svenska

  •       Du kan skriva enkla texter på dator och med en handstil som går att läsa.
  •       Du kan stava ord som du ofta använder och ord som är vanliga i texter som handlar om saker du känner till. Du använder stor bokstav, punkt och frågetecken på rätt plats.
  •       Du kan använda bilder för att göra budskapeti dina texter tydligare.
  •       Du kan berätta om vardagliga händelser så att det är lätt för den som lyssnar/läser att förstå.

SVA

  •       Du kan skriva enkla texter på dator och med en handstil som går att läsa.
  •       Du kan stava ord som du ofta använder och ord som är vanliga i texter som handlar om saker du känner till. Du använder stor bokstav, punkt och frågetecken på rätt plats.
  •       Du kan använda egna och viktiga ord som hör ihop med det du skriver om. Du kan skriva så att det är tydligt vad texten handlar om.
  •       Du kan använda bilder för att göra budskapet i dina texter tydligare.
  •       Du har ett ganska bra ordförråd som du använder när du pratar med andra om saker du känner till.
  •       Du kan använda metoder som fungerar ganska bra för att andra ska förstå vad du säger.
  •       Du kan berätta om vardagliga händelser så att det är lätt för den som lyssnar/läser att förstå.

Förmågor i fokus (TB5)

Analysförmåga

  •      Beskriver varför det blev så och hur det påverkar framtiden.
  •      Kan se att det finns både bra och dåliga sätt med allt.
  •      Förklara och visar hur saker hör ihop.
  •      Kan se på saker på olika sätt och förstå varför man förstår saker olika.
  •      Jämför hur saker är lika och olika varandra.
  •      Jämför bra och dåliga sätt och väljer det bästa sättet.
  •      Kommer på lösningar på problem.

Kommunikativ förmåga

  •      Samtalar, resonerar och diskuterar med andra.
  •      Kan och vågar berätta vad an tror på, även när andra berättar att de tror något annat.
  •      Kan och vågar berätta varför man tror och tycker som man gör.
  •      Berätta varför man tycker som man tycker eller gör som man gör.
  •      Redovisar sitt arbete för andra.
  •      Kan berätta vad man tycker så att andra förstår.
  •  Vågar berätta vad man tycker ochstå för vad man tycker.

Metakognitiv förmåga

  •      Löser problem på ett bra sätt utifrån vilken situation man är i och med tanke på vad man vill ska hända.
  •      Funderar över vad som menas med vad som sägs, skrivs och görs.
  •      Funderar över om informationen är viktig eller inte.
  •      Vågar testa sig fram. Vågar ändra sig ifall det visar sig att man har fel.
  •      Visa att man kan ta goda beslut.
  •      Visa att manlägger märke till saker som händer omkring oss och att man funderar över dem.
  •      Välja det bästa sättet att göra något på för att få bästa resultat.
  •      Funderar över vad som är möjligt eller inte i olika situationer.

Procedurförmåga

  •     Kunna sortera information man hittat på ett bra sätt.
  •      Förstår skillnaden mellan fakta och åsikter.
  •      Kan söka och samla information man vill ha.
  •      Funderar över om informationen är rätt och riktig för att veta om man kan använda den.

Begreppslig förmåga

  •      Kunna använda ord och begrepp i olika tillfällen.
  •      Förstå hur begrepp och ord hör ihop.
  •      Förstå vad begrepp och ord betyder.
  •      Kan använda ord och begrepp på nya sätt.

Centralt innehåll i fokus

Svenska

  •       Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.

Berättande texter och sakprosatexter

  •    Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webbtexter.

SVA

Tala, lyssna och samtala

  •       Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.

Berättande texter och sakprosatexter

  •    Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webbtexter.
  •    Skillnader mellan tal-och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom röstläge och kroppsspråk.

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s